Hikmah Mengejar Kereta

Saya berada di Jakarta pada awal Oktober dan ingin pulang ke Kuning. Pada waktu pagi , Umi mengumumkan bahawa sepupunya juga akan pergi ke Kooning. Saya perlu menemani mereka menjemput saya di stesen . By the way, pelepasan kereta adalah 3.5 jam. Namun, sebelum bertolak pada hari Isnin, saya terlebih dahulu google pelbagai laluan ke Market Station. Selain Google, saya mencuci muka, memberus gigi, memegang dan mengecas telefon saya.

Selepas itu saya sedar bahawa perlepasan kereta api hanya 2 jam 50 minit. Tak sampai tiga jam. Malah, saya sentiasa mempunyai trek ini. Saya terpaksa meninggalkan rumah dalam masa tiga jam selepas turun dari kereta api . Ia harus bertahan sekurang-kurangnya tiga jam atau lebih. Ya, selalunya lebih lama. Kebetulan tempat tinggal saya ialah Tokong Besar. Dari Lentang Agung ke Stesen Kereta Api Pasar Sena dengan kereta api mengambil masa 1.5 jam.

Bila dah pergi, hari isnin ada lagi 1 jam 20 minit di stesen pasar. Masa yang cukup untuk memesan tiket, mencetak tiket dan membuat antigen cepat. Itu cukup untuk sandwic dll. Cukup:

Tetapi daripada pergi, saya menelefon ibu bapa saya dan memberitahu mereka saya tidak akan menaiki kereta api kerana perjalanan tidak berjalan seperti yang dirancang. Dalam hati , memang tak nak lari. Saya tidak suka berasa tergesa-gesa atau apabila saya terpaksa menemui perkara yang tidak dijangka semasa dalam perjalanan . Semua perjalanan lebih awal Ia mesti memenuhi jangkaan awal , selaras dengan jangkaan saya. Jika tidak, saya mungkin tertekan. Saya fikir lebih baik tidak bekerja sama sekali daripada tidak sempurna . Jadi saya hanya berbaring dengan gugup di atas tilam, memikirkan saya tidak ada kemajuan.

Umi pun cakap: - Sekarang giliran awak.

Dua puluh minit seterusnya saya mula terlalu memikirkan tentang tilam. Sekarang, bila saya pergi ke stesen, pemandu itu boleh mengambil saya di Cirebon, kerana dia bukan sahaja membawa saya, tetapi juga dua sepupu saya. Jika sepupu saya sampai di Sireb dahulu dan saya sampai kemudian, saya akan ditinggalkan sendirian. Kemudian saya terpaksa menaiki pengangkutan awam atau membelanjakan lebih banyak wang untuk GrabCar. Kalau naik bas boleh terus balik rumah tapi tak tahu mana boleh naik bas dari Jakarta ke Kooning. Juga, saya tidak perlu mempunyai bas yang saya rasa selesa.

Saya akhirnya memutuskan bahawa satu-satunya pilihan terbaik saya ialah menaiki kereta api dan pergi. Saya segera memutuskan untuk mengesahkan pilihan ini .

Kemudian saya kembali ke carian Google untuk mengetahui berapa lama masa yang saya perlukan untuk sampai ke stesen apabila saya menaiki S-Bahn, apabila saya menukar tren dua kali, apabila saya menukar tren sekali, apabila KRL terbalik, dan saya berdiri untuk diambil.motosikal berhampiran stesen.

Ya, itu semua kedengaran agak buruk bagi saya. Nampaknya ia bukan untuk saya juga.

Sudah pukul 9 pagi, dua setengah jam yang lalu, ketika tren Airlangga bertolak pada pukul 11:30 malam. Akhirnya saya memutuskan untuk pergi juga, saya berada kurang daripada 30 minit dari pemandangan sempurna saya. Saya tidak suka ketidaksempurnaan, nampaknya saya jatuh ke dalam sesuatu yang tidak diketahui . Tetapi saya tiada pilihan. Jadi tiada apa-apa, saya akan lakukan yang terbaik dan serahkan yang lain.

Benar, di belakang kemudi, pegawai KRL Manggarai mengarahkan saya pergi jauh. Mungkin sebab dia rasa saya utamakan keselesaan. Perjalanan itu 20 minit lebih perlahan daripada jangkaan. Dia menaiki kereta api ke Tsatinegar, bukan ke Bekas. Tetapi ia hanya bertahan lama. Google mengatakan bahawa pada hari Isnin saya akan tiba di stesen pasar hanya pada 10.50, bukan 10.30, seperti di rumah. Itulah sebabnya saya tidak suka apa yang saya tidak sabar.

Walau bagaimanapun, saya cuba berfikir dengan jelas цца belajar lebih lanjut sepanjang perjalanan (baca: cari laluan terbaik di Google dan lihat pelbagai laluan yang mungkin, walaupun ia tiada di Google). Akhirnya , saya memutuskan untuk turun di stesen Kemayoran, stesen yang tidak saya jangkakan sebelum ini, dan menunggang motosikal terus ke stesen Pasar Seine, yang berharga 15,000 rupee . Alhamdulila, saya buat keputusan yang tepat. Seperti yang dijangka, saya tiba di Market Station pada hari Isnin jam 10:30.

Kereta Airlangga bertolak dalam sejam, kosnya murah, 45 ribu sahaja. Namun, saya bertanya kepada rak dan mengatakan bahawa saya ingin menaiki kereta api Bangunkarta . Ini adalah kerana bertolak dari Bangkok pada pukul 11:45 pagi Jadi saya mempunyai lebih daripada 15 minit ke Wara-Wiri. Seperti yang saya jelaskan dalam jawatan ini, saya seorang yang suka mempunyai lebih banyak masa untuk perkara yang berbeza. Tapi kakak cakap. "Irlang, masih ada masa lagi puan." Kerana kakaknya lebih tahu, dia tahu lebih banyak tentang stesen itu, dan saya tahu, kerana saya juga keliru. Kereta apa yang berharga 45,000? Kereta hodoh Kereta lama? Saya baru dengar nama kereta Bangunkarta. Tetapi ya, tidak.

Saya membeli tiket kereta, mencetaknya, dan beratur untuk Antigen. Semasa saya menunggu keputusan antigen, saya mendapat mesej daripada sepupu saya bahawa mereka tidak masuk ke dalam bilik. Saya diam. Saya terlalu banyak berfikir , takut lambat, sebenarnya saya sampai dulu. Ternyata semua pemikiran super ini - hanya hasil pemikiran yang kompleks.

Antigen keluar dalam masa kurang dari sepuluh minit. Saya masih mempunyai banyak masa untuk pergi ke Indomaret dan membeli-belah sebelum saya mencapai had penumpang di stesen. Dua puluh lima minit sebelum kereta api berlepas. Di box office dia betul bahawa ia cukup untuk menaiki kereta api Airlangga. Sebaliknya, saya memesan kereta api yang lebih mahal ke Bangkok. kenapa cuba?

Apabila ia mempunyai berat sebelah yang teruk, Airlangga itu adalah kereta api yang lama, hodoh, busuk, murah yang menyesakkan. Sekali lagi, tidak seperti yang dijangkakan, banyak kamera menyerlahkan kereta ini. Saya pernah fikir ia adalah kereta api pengurusan di luar . Ini bagus! Dan bukan kereta lama, tetapi kereta baru. Bukan itu sahaja, ini adalah penerbangan pertama Airlangga. Banyak pemandangan di stesen, pentas, meja penuh dengan makanan ketika keretapi Airlanga mula dilancarkan. Malah di dalam kereta api saya terus disambar oleh kereta api ekonomi terdekat yang pernah saya lalui, tandas sentiasa bersih (ya, tidak digunakan) dan tempat duduk kosong (kerana jarak fizikal). Anda tahu apa lagi yang istimewa? Penunggang juga mendapat t-shirt cantik dengan mural dan logo KAI kecil secara percuma. Saya juga menerima penyangkut, topeng dan tuala percuma.

Selepas menulis tentang minat saya untuk pergerakan ini di Instastory, saya menghubungi sepupu saya. Rupa-rupanya, mereka baru tiba di stesen . Mereka tidak melakukan antigen yang cepat. Kereta itu bergerak semasa mereka duduk. dua orang sepupu saya meninggalkan kereta itu membuatkan saya terkejut _ Kereta api yang saya naiki dapat menemani dua orang sepupu saya, malah saya baru sahaja menaikinya. Saya takut lambat kerana saya fikir mereka akan pergi dahulu, tetapi saya sampai di sana dahulu.

HIKMAH.

Saya sering merancang dengan sempurna, teliti. Apabila keadaan menjadi salah, saya sering merasakan saya telah gagal, dan buat sementara waktu saya memutuskan untuk tidak pergi. Malah, jika dilihat kejayaan yang pernah saya lalui, seperti mendapat biasiswa LPDP selepas tamat pengajian di NYU, ia juga tidak sempurna. Hanya untuk tempoh masa yang sangat terhad saya menghantar permintaan pendaftaran yang cukup baik.

Selalunya kami terpaksa menukar laluan semasa dalam perjalanan. Terdapat kes apabila keadaan tidak memenuhi jangkaan, tetapi dalam apa jua keadaan cuba mengawalnya. Lagipun, perkara yang paling penting ialah mencapai matlamat anda.

Selain itu, kita sering merasa diketepikan oleh orang lain. Malah, orang lain mungkin mengalami kesukaran mereka dan, kita tidak menyedari perkara ini, kita mendahului mereka apabila kita mencapai matlamat.

#30DWCJilid33:

# Hari 2: