Penyakit mental yang disebabkan oleh syaitan atau roh jahat sebenarnya berasal dari orang Eropah zaman pertengahan, yang percaya bahawa penyakit mental berkaitan dengan syaitan. Ia adalah rangka kerja yang paling banyak digunakan untuk memahami kesihatan mental yang lemah pada masa itu (Porter, 1999). Malah, beliau akhirnya terus menyokong pemikiran rakyat biasa pada zaman moden ini khususnya dalam kalangan masyarakat Islam.
Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa dunia Islam dari segi sejarah mempunyai cara yang sangat berbeza untuk merawat gangguan mental. Pandangan Islam tentang kesihatan mental adalah lebih holistik, kerana kesihatan mental yang positif dan kesihatan fizikal yang positif saling berkaitan. Sarjana Islam pada zaman itu seperti Avicenna (Avicenna, pengasas perubatan moden) menolak konsep tersebut dan menganggap gangguan mental sebagai satu keadaan berdasarkan masalah fisiologi.
Pakar perubatan dan ahli falsafah masa lalu, seperti Abu Bakr Muhammad ibn Zakaria al-Razi dan Abu Zayd al-Balkhi, mengiktiraf penyakit mental sebagai wacana perubatan dan menganjurkan pendekatan seimbang untuk kesejahteraan.
Ini kemudiannya membawa kepada penciptaan wad psikiatri pertama di Baghdad, Iraq pada 705 Masihi oleh Al-Razi. Ia juga merupakan hospital psikiatri pertama di dunia. Menurut Al-Razi, gangguan mental boleh dirawat dengan psikoterapi dan ubat-ubatan.
Sebagaimana sabda Rasulullah SAW: "Tiada penyakit yang Allah ciptakan melainkan Dia ciptakan kesembuhan." [Sheh Buhariu]
Islam tidak mewajibkan kita untuk bersifat ghaib. Apabila seseorang mempunyai masalah kesihatan mental, mereka digalakkan untuk merawatnya, mengambil tindakan positif jika boleh, atau mendapatkan bantuan profesional jika keadaan itu klinikal. Islam menyediakan umat Islam dengan tatakelakuan, moral dan nilai sosial yang membantu kita bertahan dan membangunkan strategi untuk menangani cabaran hidup.
Islam mengajarkan cara hidup rukun dengan orang lain: “Dan carilah apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu di akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari kesenanganmu, dan berbuat baiklah sebagaimana Allah telah memberikan kebaikan kepadamu, sedang mereka tidak merusak bumi . . dia tidak menyukai orang-orang yang berbuat demikian” (28:77).
Al-Ghazali juga menulis tentang kepentingan kesihatan psikologi dan rohani serta kaitannya dengan hubungan kita dengan Tuhan Yang Maha Esa. Dalam Ihya Ulumuddin dia menulis: "Apabila Tuhan menghendaki yang terbaik untuk seorang hamba, Dia sedar akan kesalahannya" (hlm. 256). Ini menggariskan kepentingan mempunyai keyakinan diri, supaya tidak malu untuk pergi ke profesional apabila kita mengalami masalah kesihatan mental. Akhirnya, fikiran juga agar kita dapat menyembah Tuhan Yang Maha Esa dengan cara yang terbaik.
#30DWCJilid33
#dita 18
0 Comments
Posting Komentar